Після загального розуміння принципу дії IP-телефонії в мережах локального та глобального типу давайте зосередимося на більш прикладному сегменті — власне, системах та обладнанні, які потрібні для функціонування віртуальної телефонії у вашому офісі.
Основою для повноцінної системи телефонії за допомогою інтернет-з’єднання виступають так звані віртуальні АТС та IP-PBX.
Віртуальна АТС — це програмний комплекс, який забезпечує зв’язок як в самому офісі між абонентами компанії, так і зовнішній. Так само як аналогова АТС з’єднує та комутує абонентів звичайних телефонних номерів, віртуальна АТС здійснює це на програмному рівні через Інтернет. Встановлюється така АТС на комп’ютерні пристрої або сервери, в тому числі віддалені.
IP-PBX – це трохи звужене поняття віртуальної АТС, адже це перш за все внутрішньокорпоративна система для здійснення зв’язку всередині компанії за допомогою IP-мереж. Однак її можна теж доєднати до телефонних мереж загального користування.
І віртуальні АТС, і IP-PBX можуть бути реалізовані на різних рівнях:
- апаратному, коли в офісі встановлюється обладнання для реалізації її функцій;
- програмному, коли віртуальні інструменти телефонії реалізовані у вигляді програмного забезпечення;
- віртуальному, або SaaS – коли послуги надаються повністю віртуально через веб-інтерфейс.
Для об’єднання в систему віртуальних SIP-номерів, звичайних телефонних номерів та віртуальних АТС застосовується VoIP-шлюз, який переводить всі вхідні та вихідні пакети даних в єдине середовище.
Також важливими частинами обладнання для застосування IP-телефонії є проксі-сервери, що виступають посередниками між користувачами та головним сервером та дають можливість економити трафік та захистити дані, маршрутизатори та комутатори — фізичні пристрої, що відповідають за скеровування пакетів даних до окремої мережевої точки та поєднання кількох мережевих вузлів.
І, врешті-решт, для зв’язку потрібні кінцеві пристрої — IP-телефони, софтфони, SIP-телефони чи програмне забезпечення, що їх імітує на комп’ютерних пристроях.
- IP телефон — це власне телефонний апарат, який забезпечує голосову комунікацію між абонентами IP-мережі. Їх також називають VoIP-телефони або SIP-телефони. Він може бути як дротовим, так і бездротовим.
Софтфон або софтфон-гарнітура, що звільняє руки оператора та має навушники та мікрофон для двостороннього голосового спілкування в той час, як набір номерів та керування викликами може здійснюватися за допомогою спеціального додатка чи веб-інтерфейсу на екрані комп’ютера.